Koszty uzyskania przychodu – co warto wiedzieć?

Koszt uzyskania przychodu to wydatki, które są niezbędne do poniesienia, by uzyskać wynagrodzenie. Będą się różnić w zależności od tego czy patrzymy z punktu widzenia pracownika czy pracodawcy. Sprawdź, co mówią obecnie przepisy i kiedy można skorzystać z opcji ich pomniejszenia, a także jakie zakupy w przypadku właścicieli można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Koszty uzyskania przychodu dla pracownika
Każdy pracownik, który otrzymuje wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę, ponosi koszty uzyskania przychodu. Za podstawowe uznaje się je w wysokości 250 zł. Zmiana w ustawie spowodowała, że można zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodu. Uwzględnia się je w formie zryczałtowanej w zaliczce a podatek dochodowy. KUP mają zrekompensować pracownikom koszty, jakie ponoszą w związku z koniecznością dojazdu do pracy. Zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodu zależy od miejsca zamieszkania. Jeżeli pracownik mieszka w innej miejscowości niż firma i nie otrzymuje dodatku za rozłąkę. Dodatek za rozłąkę to świadczenie finansowe, które przysługuje osobom, które czasowo na polecenie pracodawcy wykonują pracę w miejscu innym, niż określono w umowie o pracę. Podwyższone KUP można stosować jeżeli pracownik nie otrzymuje zwrotu za dojazdy. Istnieje roczne ograniczenie w stosowaniu kosztów uzyskania przychodów:
3000 zł przy podstawowych – z jednego stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego lub pracy nakładczej,
3600 zł przy podwyższonych KUP z tytułu jednej umowy,
4500 zł przy podstawowych KUP – jeżeli pracownik uzyskuje przychody jednocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego lub pracy nakładczej,
5400 zł przy podwyższonych KUP z tytułu wielu umów.
Możliwość rozliczenia kosztów uzyskania przychodu wpływa na finalną wysokość zarobków podlegających opodatkowaniu PIT, co oznacza, że pracownik zapłaci niższy PIT. Warto pamiętać, że aby rozliczyć koszty, pracownik nie musi dokumentować poniesionych wydatków. Jeżeli zastanawiasz się jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie skontaktuj się z https://anavo-ksiegowosc.pl/biuro-rachunkowe-wawer.html.
Koszty dla pracodawcy
Pracodawca, który zatrudnia pracownika na umowę o pracę musi ponieść odpowiednie koszty. Oprócz wynagrodzenia składają się na nie:
Składki na ubezpieczenie – emerytalne, rentowe, chorobowe zdrowotne,
Zaliczka na podatek dochodowy,
Wpłata na PPK,
Składka na Fundusz Pracy (FP)
składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).
Oprócz wynagrodzenia dla pracowników przedsiębiorca musi uwzględnić wydatki – koszty bezpośrednie i pośrednie (stałe i zmienne). Poszczególne zakupy można jąć w kosztach prowadzenia działalności, ale trzeba je odpowiednio udokumentować. Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć czynsz na wynajem lokalu, biura, rachunki za media, zakup niezbędnych towarów i materiałów, różnego rodzaju usługi (księgowe, telekomunikacyjne), samochód służbowy i koszty eksploatacji, zakup sprzętów, urządzeń, oprogramowania itd.
